De verklaring van Joran | Ko van Dijk Vertelt

De verklaring van Joran

De Telegraaf publiceert vandaag de verklaring die Joran bij de politie heeft afgelegd. Die verklaring dateert van 6 juni j.l. We zijn inmiddels een week verder. Er bestaan de nodige twijfels over het waarheidsgehalte van Joran zijn bekentenis. Wat mij gelijk opviel is dat Joran twee dagen over de verklaring heeft gedaan. Hij geeft daarvoor zijn moeheid als reden op. Dat is niet zo vreemd natuurlijk maar ondertussen kreeg hij tijd om na te denken of werd hij extra onder druk gezet. Want zijn het wel de woorden van Joran? Het geheel komt nogal onsamenhangend bij me over. Maar er was een getuige van onze ambassade bij: vertaler Maurice Steins.

Laat ik me beperken tot de belangrijkste feiten. Joran en Stephany kenden elkaar sinds 27 mei. In het zelfde hotel verbleef een mysterieuze pokeraar: ‘Elton Garcia’. Een 35-jarige man met een Italiaans uiterlijk (Geboren in Albanië) . Hij zou een professionele pokerspeler zijn maar zijn naam is behalve op het bewuste pokertoernooi in Lima, waar hij 2 juni een bedrag van 5580 dollar won, nergens te vinden. Dat doet me gelijk denken aan de vader van Stephany die continu als autocoureur werd aangeduid terwijl hij slechts één rally won (1991).

Het was Elton Garcia die de politie tipte. Joran noemde Elton zijn vriend. De misdaadjournalist suggereerde in één van zijn artikelen dat Elton (de derde man) wel eens een sleutelrol zou hebben vervuld in het drama. Elton is het type waarbij we ons van alles kunnen voorstellen. Hij zou een FBI-agent kunnen zijn maar net zo goed een onderwereldfiguur. Anderzijds kan hij met Joran onder één hoedje hebben gespeeld. Hij wist van de moord en heeft enkele dagen gewacht tot hij een telefoontje kreeg van Joran dat hij in Chili zat.

Het belangrijkste is vanzelfsprekend de reden voor de moord. Joran zou Stephany verteld hebben over Natalee. Dit na aanleiding van een berichtje op Facebook waar Stephany achter kwam. Stephany gaf Joran een klap en toen sloeg Joran Stephany met zijn elleboog een bloedneus. “Er was overal bloed. Ze leek half buiten bewustzijn.” Als dat zo is had Joran weinig reden om nog verder te gaan. Stephany was immers uitgeschakeld. Maar nee, Joran wurgde het meisje. Maar hoe zat het dan met de tennisracket? Dat was toch het moordwapen? “Nee”, zegt Joran. “Met die tennisracket heb ik niets gedaan.”

Waarom ging Joran zo door het lint? Hij zegt het zelf niet te weten zoals hij op meer vragen het antwoord schuldig blijft. Zou Stephany op Joran zijn gezet om hem in de val te laten lopen? En zo ja, speelt de mysterieuze Elton Garcia daarbij een rol van betekenis? Kreeg Joran door dat Stephany een dubbelrol vervulde en heeft dat bij hem de stoppen doen doorslaan?

Het meest frappante aan de verklaring van Joran is het relaas van zijn aanhouding. Want hoe was het in hemelsnaam mogelijk dat Joran binnen twee dagen werd gelokaliseerd in een land dat 15 keer groter is dan Nederland? Joran blijkt zichzelf te hebben aangegeven. Dat is vreemd. Eerst doe je alle moeite om te vluchten en dan zie een foto van jezelf in de krant en besluit je om je aan te geven. Dat bleek nog lastig te zijn ook want de politie van Chili had in het begin geen interesse in Joran.

Enfin, de bekentenis van Joran zal de komende dagen weer genoeg stof opleveren voor verhitte discussies.

Beste reageerders.  Bij deze sluit ik de discussie omdat we de werkelijke toedracht waarschijnlijk nooit zullen weten.

© Ko van Dijk. Geheel of gedeeltelijke overname van de columns is niet toegestaan.

143 reacties

  1. 1
    Joost zegt:

    Opvallend dat nergens in de media de rol van de moeder van Joran genoemd wordt. Nou ja we zullen het wel zien.

  2. 2
    Dr Funk zegt:

    PRACHTIG!

    Joran is GENIAAL.

    Hij zou 15K+10K van Uri Geller gehad hebben, om mee te werken aan een programma van hem over BEDROG.

    We weten allemaal dat Uri Gellert een meester-bedrieger is, een illusionist, die claimt dat hij speciale gaven heeft, maar waarvan iedereen weet dattie slechts een goochelaar is.
    Zou hij nou echt aan een programma werken over BEDROG? Om met Roemer te spreken: ik dacht het niet.

    Dus, wat gaan we krijgen? Uri Geller gaat ten zeerste dit ontkennen, zal ontkennen dat hij uberhaupt contact heeft gehad met Joran.

    Resultaat: de hele verklaring van Joran kan naar de prullenbak. Zoals we inmiddels kunnen verwachten van Dhr. van der Sloot.

    Briljant. Ik ben echter wel benieuwd of dit hem weer uit de Castro Castro haalt.

  3. 3
    Isabelle zegt:

    Die Elton Garcia logeerde in hetzelfde hotel als Joran, dat werd in het begin al bekend gemaakt. Ook werd toen gezegd dat hij 5000 dollar van Stephanie gewonnen had met pokeren. Beetje vreemd dat hij dan naar het hotel gaat bellen omdat hij zicht zorgen maakt om Joran (?) terwijl hij er zelf ook logeert. Ik vind zowieso dat er aan de hele zaak weer een flink luchtje zit, het klopt gewoon van geen kanten.
    @ Joost: de moeder van Joran wordt wel sporadisch genoemd in de media, zij zou Joran hebben laten weten dat ze op dit moment niet kan reizen omdat ze continue platgebeld wordt over deze zaak. Je kunt je voorstellen dat, op het moment dat zij het huis verlaat, de journalisten op haar hielen zitten. En ik denk dat deze vrouw het al zwaar genoeg heeft, eerst met alles wat de afgelopen 5 jaar met Joran is gebeurd, toen het overlijden van haar man, en nu dit weer. Ik hoop wel dat ze haar zoon blijft steunen, juist nu. Hij heeft haar nu harder nodig dan ooit. Wat we niet moeten vergeten denk ik, is dat Joran nog steeds maar 22 is, een leeftijd waarop veel jongens nog thuis wonen of in elk geval ieder weekend nog naar huis komen. Joran is al jarenlang genoodzaakt om de wereld over te zwerven zonder familie of (echte) vrienden.

  4. 4
    Minnie zegt:

    Uri Geller heeft inmiddels al aangegeven dat er inderdaad contact is geweest. Hij ontkent het dus zeker niet:

    Uri Geller’s statement regarding Joran van der Sloot

    During my live TV series The New Uri Geller in Holland, myself and one of the producers came up with a proposal for Joran van der Sloot to be hypnotized to attempt to find out the truth, which could finally solve Natalee Holloway’s tragic disappearance. Someone from production traced van der Sloot through Facebook and he agreed to participate. However, for various production reasons, it did not proceed.

    I subsequently still believed that this could be the basis of a very powerful documentary, especially if we manage to extract the truth out of van der Sloot through hypnosis, which could possibly help solve the case and provide some comfort for the family. I was hoping for the interview and session to take place in Aruba, but van der Sloot was in Peru and indicated that he was stranded there and had no means of getting back to Aruba. In order to facilitate the interview in Aruba, I agreed to forward a one way ticket from Peru to Aruba together with $600 to cover his expenses.

    A few days later we were horrified to learn that he was wanted by Interpol on suspicion of murder. We immediately contacted the British police and Interpol.

    Any allegation made by van der Sloot that additional monies were paid to him by me are totally and absolutely untrue.

    http://site.uri-geller.com/legal_issues

    Joran heeft gedacht dat uit de buurt van de grens van Peru blijven genoeg was om niet in Peru berecht te hoeven worden. Hij schrok wel toen hij van het internationaal opsporingsbericht hoorde, maar dacht alsnog niet naar Peru te worden vervoerd. Hij heeft zich danig vergist. Dat is mijn theorie over het vluchten.

  5. 5
    betje zegt:

    mmhh ergens in de telegraaf heeft gestaan dat zijn moeder naar pure was af gereisd en inmiddels ook daar te zijn aangekomen.
    Moet je daar even op google denk ik kom je het wel weer tegen.

  6. 6
    Frank zegt:

    Erg summier is het gedeelte waarop Joran het gevecht beschrijft, daarentegen is vlucht met de chauffeurs wel uitvoerig beschreven. Men had door kunnen vragen of het racket eigendom is van Joran. Familie van het meisje zou zelfs verklaard hebben dat zij een oogbal mistte. Hij zou al 48 uur ondervraagd zijn, dan wil je er wel van af denk ik zo. Vreemd is die advocaat in aanwezigheid, die niet Maximo Altez is, maar Joran ook niet echt in bescherming neemt…wellicht zijn er wat dingen toegezegd zoals onderhandeling met Aruba in ruil voor een bekentenis, te zien aan een enigzins hoopvolle slotverklaring van Joran. Wat mij betreft mag de bekentenis ongeldig verklaard worden, waar de echte Maximo ook mee bezig schijnt te zijn.
    De coffee run is ook in de verklaring opgenomen, waar vanaf het begin al vragen over waren en waarvan nu wordt beweerd dat deze nooit heeft plaatsgevonden zodoende dat deze beelden niet zijn uitgezonden. Blijft het hiaat tussen 5:30 en 8:30…zouden deze beelden in real-time te zien zijn, zou dit vele twijfels wegnemen. Dat de laatste beelden dat Joran eea ensceneert pas na een week in origineel formaat worden vrijgegeven, terwijl deze veel verdachter ogen dan de eerdere, biedt opnieuw ruimte voor speculatie. En zouden lege koffiebekers niet al een keer weggegooid zijn door de schoonmaak?
    En we moeten zeker niet vergeten dat zodra FBI en met name CIA zich in vieze zaakjes gaan mengen, dat er gebieden worden betreden die niet louter zwart of wit zijn.

  7. 7
    Jali zegt:

    De verklaringen van Joran zijn van het Joran-gehalte, links, rechts, switchend naar wat hem uitkomt.
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn IQ….

    Waar zou hij hebben kunnen komen als het gebeuren met Natalee er niet tussen had gezeten?

    Joran lijkt mij geen drugsgebruiker evenmin als een grootverbruiker van alcohol.
    Eerder komt hij over als iemand, die helder blijft…
    Wie zegt, dat hij het spelletje van Patrick niet doorzien heeft en niets gebruikt heeft om een val te zetten. Peter R. de Vries heeft een kuil voor een ander gegraven en viel er zelf in. Joran heeft hem te kijk gezet!

    Woede van Peter, die door zo’n “snotneus” te kijk is gezet zonder iets te bereiken!
    Peter zal zo zijn connecties hebben in boven- en onderwereld, beiden zijn even corrupt. Peter is dus net zo fout, alleen maakt hij spannende verhalen, waaraan veel verdiend wordt….
    Peter zal zeker bij deze zaak betrokken zijn, maar Joran heeft hij vooralsnog niet!

    Joran is weer aan het switchen en iedere verklaring zal weer anders zijn…

    Ik probeer bij elkaar op te tellen: veel geld van de FBI voor een verklaring, veel geld van Uri Geller. Het gaat over bedragen, die ik nooit op mijn bankrekening zal zien.
    En dan gaat Joran naar een goedkoop hotel, camera gericht op zijn kamer, nauwlettend in het oog gehouden in het casino. Met zoveel geld kun je je toch wel wat beters veroorloven.
    Hij had onvoldoende geld bij zich om de taxi-chauffeur te betalen en sinds wanneer zitten er 2 taxi-chauffeurs in een auto om een passagier naar bestemming te brengen?????
    Of moet ik het laatste zien in het kader, dat lange afstanden niet veilig zijn binnen die afstanden?

    Waarom is er nog niets bekend over de inhoud van de laptop van Joran?
    Zelf kom ik uit de IT-wereld en zoveel moeite kost het niet om de inhoud na te gaan, want Joran zal zeker zijn inlognaam + wachtwoord gegeven hebben.
    Waarschijnlijk hebben ze helemaal niets kunnen vinden en als Joran een dreigmailtje ontvangt over Natalee, zal hij daar zeker niet van overstuur raken.
    Dus ook niet als Stephany dat mailtje had gelezen, want dat had hij gemakkelijk kunnen afdoen als haatmail en daarvan zal hij wel heel veel meer ontvangen hebben, niets om van door het lint te gaan.

    Wil hij het werkelijk gedaan hebben, Stephanie ombrengen, moet er echt iets heel anders plaats gevonden hebben.
    Hoe ik ook de video-beelden bekijk, bij de binnenkomst in het hotel met Stephanie, er klopt iets niet. Ze loopt achter hem aan als een geslagen hond, ook bij binnenkomst in de hotelkamer is er geen moment van vriendschappelijkheid of galantie.
    Integendeel, Stephanie duwt zelf de deur open, die Joran niet voor haar open hield.

    Wat speelt zich hier af voor een camera in een goedkoop hotel???
    Precies gericht op de kamer van Joran, iets wat natuurlijk al niet klopt, want gelooft iemand nu werkelijk, dat in een goedkoop hotel op iedere kamer een camera gericht staat?

    Is Joran verplicht geweest om de kamer te verlaten om koffie te halen, verplicht om met de koffiebekertjes weer de kamer uit te gaan, video-beelden creëren, want… anders…

    Hoe bang is Joran?

    Een hot wereld-item, die door beide zijden onder druk wordt gezet en nooit, maar dan ook nooit meer een normaal leven zal kunnen leiden.
    Zelf niet als hij zich uit deze misère weet te praten, want hij zal tot aan zijn dood op de hielen gezeten worden om hem te veroordelen, waarbij geen middel geschuwd zal worden…

    Als ik het niet zelf, maar dan op een heel andere weg, had meegemaakt, dan had ik misschien anders gedacht. Ik heb echter geleerd, dat haat en woede zeer sterke drijfveren zijn. Grenzeloos…

    Het is in die zin belangrijk, dat zijn moeder en broer opstaan of is mevrouw van der Sloot een ielig vrouwtje, die haar man gevolgd is en zijn broer wat meer een moederskindje is geweest?
    Is Joran niet de moeite om voor naar buiten te komen en steun te geven?

    Groet Jali

  8. 8
    betje zegt:

    lees net in de telegraaf dat zijn advokaat er mee wil stoppen.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6949818/__Joran_s_advocaat__stopt_er_al_mee__.html
    En hij eet slecht en is bang……….

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6943992/__Joran_bedroog_ook_Uri_Geller__.html

  9. 9
    Luna 3 zegt:

    OOOOW, Uri Geller wilde hypnose toepassen op Joran!!! Ik ging er vanuit dat hij Joran geblindoekt met messen op Patty Brard wilde laten gooien! (Wishfull thinking denk ik)

    Isabelle, meen je dit?
    Je zegt: “Ik hoop wel dat ze haar zoon blijft steunen, juist nu. Hij heeft haar nu harder nodig dan ooit. Wat we niet moeten vergeten denk ik, is dat Joran nog steeds maar 22 is, een leeftijd waarop veel jongens nog thuis wonen of in elk geval ieder weekend nog naar huis komen. Joran is al jarenlang genoodzaakt om de wereld over te zwerven zonder familie of (echte) vrienden.”

    Ik hoop namelijk (voor haar!) dat haar zoon snel het loodje legt, zodat ze deze ellende snel achter zich kan laten, en verder kan gaan met haar leven, en vooral hoop ik dat ze dan haar twee andere zonen, Sebastiaan en Valentijn weer de aandacht kan geven die ze hun hele jeugd hebben moeten missen, omdat broertje Joran zoveel aandacht opeiste. Dat hoop ik!

    En Jali:
    Je zegt: “Joran lijkt mij geen drugsgebruiker evenmin als een grootverbruiker van alcohol. Eerder komt hij over als iemand, die helder blijft…”

    Ik kan je vertellen dat ik aan Joran’s superieure gedrag duidelijk kan zien dat deze jongen zwaar, maar dan ook zwaar coke-gebruiker is. En dan bedoel ik niet het bruine sapje, maar de witte poedervariant. Zijn blik in z’n ogen, zijn houding, alles! En ik heb ervaring genoeg gehad met cocaine-gebruikers, dus neem het maar van me aan. Daarbij had in in Aruba alleen maar vrienden met een strafblad: drugsdealers, drugsgebruikers, geweldplegers, etc. En blowt hij al vanaf zijn tienerjaren. Er zat bij arrestatie ook marihuana en coke in zijn bloed.
    Ik geloof er trouwens ook niks van dat hij zegt op zijn 17e nog nooit een sigaret had aangeraakt. Er is op Aruba ook weinig te doen: je gaat vanzelf wel roken. Drugs is er in overvloed en met de verkeerde vriendjes ben je binnen de kortste keren zelf gebruiker.
    Joran krijgt er in de gevangenis een zware dobber aan: AFKICKEN ZONDER HULP!!!

  10. 10
    betje zegt:

    http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/490245/2010/06/14/Stephany-mogelijk-gemarteld-om-pincodes.dhtml

    Het Ad…….

  11. 11
    Jali zegt:

    @Luna, ik kan niet zoveel met jouw reactie, want er zit niets inhoudelijks in.

    Joran is zeker geen junk, want dan was hij destijds wel doorgeslagen om aan zijn verslaving te voldoen. Ook ik heb in mijn leven junks gekend en de meesten zijn aan hun verslaving dood gegaan.

    Denk je nu echt, dat de moeder van Joran denkt: opgeruimd staat netjes, nu kan ik weer verder gaan???
    Dan heb je geen flauw idee van ouder/moederschap!

    Heb je enig idee, hoe een gezin problemen heeft met een gehandicapt kind, wat alle aandacht vraagt ten koste van de gezonde kinderen?

    Verder wil ik er niet op in gaan…

    Jali

  12. 12
    Sunny3 zegt:

    Ik denk ook dat Joran onschuldig is en zwaar in wordt geluisd en ze hebben hem gedwongen een bekentenis te doen naar hun senario. onder bedreiging in de toer van : Joran beken en houd hierover verders je bek, anders gaat je moeder en familie eraan als ze hier in Peru arriveren…

    Want Jorans verklaringen kloppen voor geen meter.
    Inclusif de de zogenaamde video beelden , waar hij uit zijn kamer komt met 2 bekers koffie, maar……!!!!
    Waar zijn de beelden gebelven toen hij terug kwam met de koffie en arriveerde voor zijn hotel kamer en IN zijn kamer ging?

    en nu laat de advocaat van Joran het ook af weten, omdat die natuurlijk ook wordt bedreigd dat hij zich beter terug kan trekken, anders ….

    Deze zaak stinkt echt aan alle kanten!

  13. 13
    ja zeker... zegt:

    Peruaanse rechercheurs houden er ernstig rekening mee dat Joran van der Sloot Stephany Flores heeft gemarteld om de pincodes van haar creditcards te weten te komen ( AD )

    og en nu weer gemarteld? het wordt steeds heftiger , met de bedachte leugens om Joran zwart te maken en goed in te luizen, ze komen steeds met andere verhalen!

    Ik denk niet dat Joran zo dom is, og ja, ook zo’n verhaal van ” Joran vertelde aan 3 vreemde taxichaffeurs dat hij iemand vermoord had.
    wie gaat het nu aan de grote klok hangen dat je iemand vermoord hebt?! NIEMAND.

    vertelden de 3 taxichaffeurs zogenaamd, ja in opdracht van de gene die Joran erin wil luizen, om getuigen te hebben, nee.. wat stink zaak dit!!

  14. 14
    visie zegt:

    @Betje,

    Het zal mij niet verbazen dat Joran zich uit gaat hongeren?

  15. 15
    Nètwerk zegt:

    Quote luna: Ik hoop namelijk (voor haar!) dat haar zoon snel het loodje legt, zodat ze deze ellende snel achter zich kan laten, en verder kan gaan met haar leven, en vooral hoop ik dat ze dan haar twee andere zonen, Sebastiaan en Valentijn weer de aandacht kan geven die ze hun hele jeugd hebben moeten missen, omdat broertje Joran zoveel aandacht opeiste. Dat hoop ik!

    Unquote

    Als jij een koud biertje wil, moet je dat een poosje tegen je hart aan houden.

  16. 16
    Isabelle zegt:

    @ Luna
    Ik meen dat zeker serieus ja. Je bent er niet alleen voor je kinderen als ze braaf zijn, moeder (of vader) ben je voor altijd. Al eens over nagedacht dat Joran ook een mens is en rechten heeft? Waar al die jaren al overheen getrapt is? En denk je dat Anita een gelukkiger mens wordt als ze na haar echtgenoot, nu ook haar oudste zoon zal verliezen? Je bent niet wijs.

  17. 17
    claudia b. zegt:

    En nu ineens het verhaal van Sietze van der Zee erbij. Joran zou zowel Stephany’s leggings als d’r schoenen aan hebben gehad, waarom weet ie niet?
    Ik zie het voor me, een vent van bijna 2 mtr, die in ontzettend strakke en korte legging paradeert, met daarbij schoentjes van ongeveer 6 maten kleiner. Ja, het was vast een lustmoord. Ik hoop dat die sukkel Peru niet op ideeën brengt met z’n lustmoord. Stephany zou lesbisch zijn, en het lijkt me niet dat je op welke video dan ook iets van een sexuele aantrekkingskracht terug vindt, eerder een afstandelijke relatie, zuiver het spel poker misschien, maar een lustmoord? Hoe ver gaat dit nog voor er iemand ingrijpt? Zelfs van Peter R had ik iets meer verwacht dan deze meeloperij, hij is tenslotte misdaadjournalist, toch? Die moeten het van feiten hebben, niet van broddelwerk met video’s, en ongetwijfeld onder zware dwang afgelegde verklaringen, en nieuws dat door alleen de autoriteiten openbaar gemaakt wordt, die hebben toch hun eigen feiten en onderzoeken? Ik zie er weinig van, momenteel, hij is al veroordeeld zonder proces lijkt het.

  18. 18
    claudia b. zegt:

    visie zegt:
    @Betje,
    Het zal mij niet verbazen dat Joran zich uit gaat hongeren?

    Pa Flores had al op Joran ingepraat met wie weet welke verhalen over het vergiftigen van voedsel, misschien? Waarom mocht die man er sowieso bij om met hem te praten, of wat hij er ook deed? 35 jaar is niet eens genoeg voor die vader, die gaat voor levenslang voor hem. Als hij schuldig is ok, maar dat is nog niet eens bewezen, ze doen er alles aan om toch vooral Amerika eraan te herinneren dat zij hem hebben, en Amerika achter het net vist, en daarbij is Peru ineens wereldnieuws. Corrupte bende daar als je het mij vraagt, zo ook die vage filmpjes die we te zien krijgen, manipulatie tot en met, tot aan die bekentenis van Joran toe, er was niet eens een advocaat bij, dus op welke manier is die bekentenis verkregen?
    Hij eet met de bewakers mee, die ongetwijfeld ook eerst op elke hap spugen en het dan doorgeven aan hem. Zou jij dan nog veel honger hebben? Hij slaapt niet op zijn matras? Hoeveel man heeft er overheen gezeken voor hij hem kreeg? Een voorkeursbehandeling, hij zit bij een burgemeester die geld wit heeft gewassen, en bij een huurmoordenaar????? Dat is prettig, hij slaapt nu vast goed ook, met die voorkeursbehandeling. Schuldig of niet, hij verdient wel een eerlijk proces, maar de meesten, zowel hier als in Peru hebben hem allang veroordeeld, terwijl we in feite nog steeds niets weten, alleen wat die autoriteiten kwijt willen, Peru maakt een goede beurt nu, wat zelfs de fbi niet zo snel gelukt is, slaan zij er alles wel uit. Die laten hem heus niet zo snel gaan, daar valt veel teveel uit te halen, of ie nu wel of niet schuldig is.

  19. 19
    Nètwerk zegt:

    Ik denk dat het een nare menselijke eigenschap is, om iemand aan het kruis te willen nagelen. Ik ben niet kerkelijk of zo, maar ik begrijp wel waarom Jezus als symbool aan het kruis hangt/ hing. Als je naar het ‘Peru van vandaag’ kijkt dan zie je wel dat de ontwikkeling daar ook nog heel veel tijd nodig heeft, terwijl we in ons achterhoofd altijd de oude Maya culture Inca’s zo hoog geschat hebben. Wat is er nu echt nog van over.
    Nada.

  20. 20
    Liberio zegt:

    @claudia b.
    Misschien wordt met vraag 26 in dat verhoor in de Televaag wel bedoeld of hij haar haar kleren zou hebben aangetrokken. Zo las ik het tenminste.
    Tot ik net dus die Van der Zee over lustmoord hoorde en het opnieuw las.
    Het zal toch niet? In haar spijkerbroek en op haar schoenen in de hotelkamer.
    Hoe zou de politie dat kunnen weten?
    Nee, dat zal toch niet.

  21. 21
    betje zegt:

    Juist Liberio zo las ik het dus ook. Dat hij terug haar áánkleden………..maar volgens de media zoude ze naar zijn kamer gegaan zijn om verder te pokeren via internet.

    Ze was niet verkracht en hadden géén seks gehad. Waarom was zij dan half ontkleed??

    En inderdaad hoe kan de politie weten dat ze haar kleding gedeeltelijk hád uit gehad??
    Raar hoor.

    En dat hij slecht eet, als hij vaak drugs gebruikten ook al zou het maar softdrugs zijn. Hij zal toch wat afkick verschijnelen hebben ? En zich dus niet zo happy voelen.
    En het zal steeds meer tot hem doordringen waar hij is en de gevolgen weten.
    Dan vergaat je honger van zelf wel denk ik.
    Plus dat hij ze daar niet vertrouwd.

  22. 22
    betje zegt:

    En Claudia ER was wel een advokaat bij lees het even wat beter.

  23. 23
    Liberio zegt:

    @betje
    Nou, hij zou toen nog geen advocaat hebben gehad. Er staat wel een advocaat vermeld. Maar die man die zich nu teruggetrokken heeft kreeg -ie later pas.

  24. 24
    betje zegt:

    Volgens te lezen in de verklaring van Joran in de telegraaf was er wel een aanwezig.

    Haal ik zo uit dat stuk:
    Aanwezig is de advocaat Luz Marina Romero Chinchay en de getuige en vertaler van de Nederlandse ambassade Maurice Steins.

  25. 25
    betje zegt:

    Dit is wat er staat over haar kleding in dat stuk van de telegraaf.

    Daarna heb ik haar op de grond gelegd. Maar ze ademde nog. Toen heb ik mijn overhemd uitgedaan en in hard n haar gezicht gedrukt. Ik weet niet hoe lang maar ze stopte met ademen. Ik denk dat ik haar zo gedood heb.

    26. Is het waar dat u daarna haar kleren heeft aangetrokken en zo ja, waarom?

    - Dat weet ik echt niet, maar ik denk van wel. Het gebeurde na haar te hebben gedood. Het ging om haar broek en haar schoenen, maar verder niets. Ik weet niet waarom ik het deed.

  26. 26
    Liberio zegt:

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6914351/__Advocaat_Joran__Verklaring_ongeldig__.html?sn=binnenland
    Zijn advocaat zei van niet.

  27. 27
    betje zegt:

    ja klopt had dat gelzen maar omdat dat al dagen terug is al op 10 juni dacht ik dat dat over een andere keer ging.
    Maar misschien gaat het wel over de zelfde keer??

  28. 28
    Liberio zegt:

    Dat gaat volgens mij om dezelfde verklaring. Of die vermelde advocaat nou wel of niet Joran heeft bijgestaan op welke manier dan ook, is ook niet duidelijk.

  29. 29
    Luna 3 zegt:

    Nou nou, die reacties.
    Ik denk dat het voor de moeder van Joran makkelijker te verkroppen zal zijn als haar zoon overlijdt, dan dat ze hoort dat ie stelselmatig verkracht wordt en 30 jaar in Peru tussen het skum moet blijven zitten. Het is daar iedere dag vechten voor je leven, en de kans op het besmet worden met aids is 30 maal hoger in de Castro Castro, dan in Lima. Sorry hoor, noem me een koelkast, maar DAT gun ik de familie van Joran niet. Jullie zien dat blijkbaar anders en denken dat ik Joran dood wens. Ik niet, maar voor zijn moeder zou het mijns inzien “makkelijker” zijn. Net als dat het voor Holloway “makkelijker” zou zijn als ze weten waar Natalee (dood?) is. Dan kun je dingen gaan verwerken, dat bedoelde ik.

    En ja, ik ken heel veel groot drugs-drank gebruikers die al jaaaaaaaaaarenlang netjes naar hun werk gaan en nog springlevend zijn. Joran is zeer zeker een junk, alleen hebben jij en ik een ander beeld van een junk. Jij denkt daarbij aan een zwerver die steelt om aan zijn shot te komen, ik aan verslaafden waarvan maar weinig mensen in hun omgeving weten dat zij afhankelijk zijn geworden van deze rotzooi. En Joran is behalve blow en coke-verslaafde, sowieso een gok-junk, en verslaafd zijn aan geld dat is vaak net zo erg al dan niet erger dan drugsverslaafd…

    Ik een koelkast, jullie naief!

  30. 30
    Luna 3 zegt:

    Jali? Vergelijk je Joran hier nu met een gehandicapt kind? Je beledigd hiermee in 1 klap alle gehandicapten. Echt belachelijk, niet te vergelijken.

  31. 31
    visie zegt:

    Dat Joran de kleding en schoenen van Stephany heeft aangetrokken of in zijn tas gedaan zou hebben, daar klopt niets van als je logisch nadenkt. Dan zou ze naakt gevonden zijn.

    Wie heeft die foto dan gemaakt in de hotelkamer vlak naar haar dood?
    Daar lag Stephany dood op de grond in haar eigen kleren. Ra, ra, hoe kan dat dan?

    Er kloppen heel veel dingen niet.

  32. 32
    Joost zegt:

    @Isabelle

    Als je kind in een gevangenis in een Zuid- Amerikaans land zit, dan laat je die telefoontjes wel voor wat ze zijn.
    Inmiddels moge wel duidelijk zijn dat de Pa van Joran de bliksemafleider was en Mevroi van der Sloot een werkelijke factor in de zaak Holloway

  33. 33
    ja zeker... zegt:

    aan Netwerk:

    wat een GESTOORDE wensen, wens je iemand toe! idioot!

  34. 34
    ja zeker... zegt:

    aan Luna:

    Goh, je denkt alles over Joran te weten en beweert dat hij een Junk is.
    En dat jij het beter acht voor de hele famili dat, Joran dood gaat vind ik helemaal een gestoorde reactie van je! dus jij beslist even hoe het allemaal het beste kan lopen???

    Het zou je kind maar wezen , dan piep je wel anders! en HOOP je dat hij / zij ALSNOG lang zal leven!

    Geen 1 ouder hoopt op zoiets waanzinnigs wat jij in je kop hebt zitten!

    maar je hebt geen kinderen das wel duidelijk! want je kan je niet inleven in een ouder! geen 1 ouder wenst zijn kind dood ongeacht situatie! ben je niet goed of zo!!?????

  35. 35
    visie zegt:

    Wat ik ook mis zijn de camerabeelden waarop Joran zonder 2 bekertjes koffie in zijn handen de kamer en het hotel uitloopt om aan de overkant koffie te halen met brood.
    Waar zijn die beelden dan gebleven?

  36. 36
    visie zegt:

    Bekijk nog eens goed de foto waar Stephany dood op de grond ligt.

    Als je naar haar linker been kijkt is die m.i. dunner dan het rechterbeen. Die lijkt er aangeplakt te zijn. Ook haar linker voet is veel kleiner dan haar rechtervoet.

    De blouse van Joran die zo netjes onder haar gezicht ligt. Ik kan me niet voorstellen dat hij zijn besmeurde blouse met bloed daar zomaar achter laat.

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/06/joran_bekent_moord_op_stephany.html

  37. 37
    magna zegt:

    @visie: de beelden van een liggende vrouw bij een bed betreft een vermoedelijke reconstructie van de programmamakers (Peru) ..

    Opvallend is de ‘stille’ houding van Peter R de Vries. Hij houdt zich nogal op de achtergrond. Je ziet hem wel korte commentaren geven, maar toch .. Wat deed hij zelf op dat moment in Zuid-Amerika? Hij heeft toegegeven zelf ook heel toevallig op reis te zijn geweest in dat continent. Waar? Hoe lang? En waar voor? Was hij bezig met een 3e verborgen camera actie? Was hij daar in samenwerking met prof Amerikaanse onderzoekers? En dan verschijnt er ook nog de naam Uri Geler, tevens SBS, en dit alles in aanloop naar dat fatale moment.

    Stel dat Peter R de Vries weer beeldmateriaal op de voor hem geijkte manier verzameld heeft.. J. is hoe paradoxaal ook in deze consumptiemaatschappij een goudmijntje. Hij is levend meer waard, letterlijk! Over een tijdje zien we hoe Peter R de Vries een interview zal hebben met J. in de gevangenis. Het zal mij niets verbazen…

    En dan nog iets.. het is endemol, sbs, john de mol, etc. etc. die gokken ofwel pokeren zeer stimuleren middels programmering. Vele BN’ers doen voor gage mee aan het spel om jou en anderen ook over te halen te gaan pokeren, want je kunt er zo veel geld mee verdienen. Daar zit pas echt het probleem…. hoeveel nieuwe Jorannetjes worden er geboren op die manier…

  38. 38
    Liberio zegt:

    @visie
    Dat zijn toch helemaal geen beelden van de echte crimescene?

  39. 39
    Dr Funk zegt:

    Het is al lang vastgesteld (en dat staat ook ergens in beeld, of wordt gezegd) dat het om een reconstructie gaat.
    Kamer 309 zag er anders uit, de deur alleen al.

  40. 40
    Luna 3 zegt:

    @ ja zeker

    Je zegt dit:

    “Goh, je denkt alles over Joran te weten en beweert dat hij een Junk is.
    En dat jij het beter acht voor de hele famili dat, Joran dood gaat vind ik helemaal een gestoorde reactie van je! dus jij beslist even hoe het allemaal het beste kan lopen???”

    Inderdaad hoop ik natuurlijk voor de familie dat hij vrij wordt gesproken of in ieder geval zijn straf mag uitzitten in een Nederlandse of Arubaanse cel. Maar weet je: dat gaat niet gebeuren, dat ziet iedereen, of hij nou schuldig is of niet; hij is al veroordeeld!
    Verder zeg je “dat ik wel even beslis”. Nou, ik beslis helemaal niks hoor. Ik ga er niet over en heb geen inspraak. Ik zie alleen dat overlijden een makkelijkere uitweg is dan dat je iedere keer beelden ziet van je eigen zoon die wordt gemarteld, verkracht, ziek wordt zonder gezondheidszorg etc. Daarbij, als mijn kind dodelijk ziek is, en heel veel pijn heeft en zich dodelijk beroerd voelt voordat het doodgaat, dan hoop ik dat MIJN kind snel overlijdt. Een lange lijdensweg voor je dood is namelijk nog pijnlijker dan acuut dood. Jullie zijn moeders en denken blijkbaar vanuit een egoisme: Ik wil mijn kind zo lang mogelijk bij me houden! Dat mag. Ik ben geen moeder, maar wel zo’n kind wat dodelijk ziek was. Wat overigens een enorm goede band met haar ouders heeft. Dus geloof me, ik weet best hoe die gevoelens in zo’n situatie kunnen zijn.

    En trouwens, volgens mij ben je familie van Joran, ja zeker?

  41. 41
    Nètwerk zegt:

    @ Luna, om kracht in he betoog bij te zetten, schrijf je: ik ben geen moeder, maar wel zo’n kind wat dodelijk ziek was. Je was niet dodelijk ziek, want dan had je nu uit de geest moeten schrijven, volgens mij lukt dat nog steeds niet. Dat zou het volgend nieuwe wereldwonder zijn.

    Het is gemakkelijker dat een kind dood is, ja hoor. Het wordt dan enkel een kwestie van “berusting en verwerking”. Dus ieder lamlendeling kan beter sterven, dat is voor een goede oplossing. Mocht je ooit kinderen krijgen, waar God je voor zal behoeden dan hoop ik dat dit kind in het harnas past wat jij voor hem / haar zult maken. Vergeet de lans niet, voor het geval dit kind zich te buiten gaat.

  42. 42
    Luna 3 zegt:

    Shut up netwerk, ik ben zeer zeker geboren met een dodelijke aandoening, maar ik heb door een levenrekkende transplantatie het leven niet gelaten! Don’t piss me off. Ik weet hoe het is als ouders hun kind zien weg teren; ze stonden namelijk aan mijn bed!

  43. 43
    Luna 3 zegt:

    Even terug op de zaak:

  44. 44
    Nètwerk zegt:

    Ieder wezen wordt geboren met sowieso één zekerheid, dat men zal sterven.

    Misschien kan Joran dan zijn organen beschikbaar stellen, zou je die dan van een moordenaar wel willen adopteren?

  45. 45
    Luna 3 zegt:

    tuurlijk!! Heeft ie (waarschijnlijk) twee levens ontnomen, kan ‘ie er even kijken, twee nieren, longen, hart, lever, tja, minstens vijf het leven teruggeven. Ik vind het een nobele gedachte. Daarbij, je krijgt als ontvanger nooit precies te horen van wie je organen afkomen…het zal mij een worst wezen van wie ik het heb; ik weet dat het via nabestaanden in een ontzettend moeilijke situatie is besloten, en dat maakt het al overvol met positieve energie!!

  46. 46
    Nètwerk zegt:

    Ik heb al meerder malen de term “het zit in zijn (Joran)genen”voor zien komen.

  47. 47
    Luna 3 zegt:

    Haha, nou, misschien groei ik dan na een Joran-niertje nog een beetje. Zou best een paar centimeter groter willen zijn. ;)

    En hersenen kunnen ze (nog?) niet transplanteren, maar bij Joran’s hersenen transplanteren zou ik vriendelijk bedanken. Andere organen die het goed doen zijn van iedereen welkom.

  48. 48
    Isabelle zegt:

    Even terug naar waar het over gaat. @ Magna: ik lees hier dat Peter R in Zuid Amerika was rond de tijd dat Joran daar ook was? En gisteren las ik ergens dat Peter een goede bekende/vriend is van de vader van Stephanie; Ricardo Flores. Goh, wat een klein wereldje toch. En wat toevalllig dat Peter R. in de buurt is als Joran ‘weer’ een misdaad begaat en ook toevallig dat het nu om de dochter gaat van zijn vriend. Vraag me toch af hoeveel dollar Beth Holloway aan Peter betaald heeft om een en ander in scene te zetten….

  49. 49
    betje zegt:

    Visie
    Volgens mij is het anders met haar kleding . Ik lees het als volgt. Dat hij terug háár áánkleden………..maar volgens de media zoude ze naar zijn kamer gegaan zijn om verder te pokeren via internet. Haar kleding zullen Joran veel te klein zijn.

    En hoe ze ligt op die foto met kleiner voet etc komt door hoe die foto genomen is denk ik. De hoek van waaruit zeg maar.

    En volgens mij zijn dit wel echte beelden van haar.
    Want die reconstructie heeft nóg niet plaats genomen volgens je kan lezen op het internet. Die hebben ze uit gesteld naar mijn weten.

  50. 50
    magna zegt:

    @Isabelle: het lijkt me een broodje aap verhaal dat De Vries de vader van het slachtoffer kende, althans voordat zij nog leefde. Het kan wel zo zijn dat De Vries of zijn redacteuren wel contact hebben gelegd na haar overlijden. Dat De Vries in Zuid-Amerika zat heeft hij zelf gezegd, dus weinig speculatie wat dat betreft. Ook valt het op dat hij kritiek in de media uit over alle beelden die de wereld nu rond gaan van J., maar hij had de ‘beeldrechten’ maar al te graag willen hebben. Toch vreemd dat hij zelf niet met een uitzending komt, maar dat SBS zelf (ook vanavond weer) met een reportage komt waarin De Vries als ‘kenner’ zijn visie mag geven. Hij is te stil naar mijn mening en dat is opmerkelijk te noemen van wat we van De Vries gewend zijn vinden jullie ook niet?

    @Visie: beetje opletten … het gaat hier om een reconstructie van een Peruaanse tv- producent of zender, niet een reconstructie van de overheid.

  51. 51
    magna zegt:

    sorry.. onderste bericht is bedoeld voor @betje

  52. 52
    Hans zegt:

    @Issabella, de wereld is een dorp, zegt men wel eens. Overigens is Peter R. de V. ook niet in de eerste leugen gestikt, kortom, een poging tot “meeliften” is erg groot; zo hij al in de buurt was.

  53. 53
    betje zegt:

    Magna waar basseer je dit op?
    Waar kan je dat zien, horen of lezen??

    beetje opletten … het gaat hier om een reconstructie van een Peruaanse tv- producent of zender, niet een reconstructie van de overheid

  54. 54
    magna zegt:

    @betje: je kunt die vraag beter aan jezelf stellen lijkt mij in deze… maar om je vraag verder te beantwoorden: kijk en lees op de Peruaanse elcommercio.pe .. er wordt wel meer nagespeeld middels schaduw effecten van 2 mensen die ruzie maken bijvoorbeeld..

  55. 55
    betje zegt:

    Makkelijker gezegd dan gedaan, ken geen spaans.
    En als je de berichten in ons land vold vind je van jouw beweringen niets terug.

    Wél dat het is uitgesteld………….

  56. 56
    visie zegt:

    Hier heb ik de videofilm gevonden waarop je Stephany volgens mij echt op de grond ligt.
    Helemaal op het einde van het filmpje zie je haar liggen.

    Dus die andere foto zal inderdaad een reconstructiefoto zijn.

  57. 57
    Minnie zegt:

    De vertaling van de Telegraaf is slecht. Er staat dat hij haar heeft ontkleed nadat hij haar had vermoord. Hij weet niet meer waarom.

    De telegraaf heeft dit verkeerd vertaald en SBS6 heeft dit blind overgenomen. Dat is nogal dom.

  58. 58
    visie zegt:

    @56

    Mijn link is verkeerd. Google maar eens naar Declaracion exclusiva de joran van der sloot. Klik dan op het linkse filmpje bovenaan.

  59. 59
    magna zegt:

    @betje … je hoeft geen Spaans te kunnen lezen (als je dat wel wilt zet je google vertaler aan) om video te kijken. Ik beweer overigens niets, maar jij beweert iets, je maakt van fictie een feit. Je hebt het over videobeelden waarop het slachtoffer te zien is, maar die videobeelden zijn tot dusver nergens te zien. Maar wel van een reconstructie … Op de site van De Vries staat ook dat het een reconstructie betreft.

  60. 60
    betje zegt:

    Lieve Magna leer lezen zoi ik zeggen voor je een grote mond open trekt.

    Ik beweer niet dat ik gelijk heb.

    lees: Volgens mij is het anders met haar kleding……………………
    lees: ……..hoe die foto genomen is denk ik……………..

    Lees:……………Die hebben ze uit gesteld naar mijn weten.
    Ik geef gewoon mijn menig weer, wát ik gelezen heb.

    Dus als jij dit als beweringen ziet vraag ik mij af of je wel goed kan lezen

  61. 61
    Nètwerk zegt:

    Mede-gevangenen
    Naast de Colombiaanse huurmoordenaar die ook bekend is onder zijn bijnaam ‘De Clown’, is een andere prominente buurman van Joran de oud-burgemeester van Coronel Portillo, Luiz Valdez, die een straf uitzit vanwege drugshandel.

    @Ko, kunnen we Cohen daar ook niet lozen?

  62. 62
    Isabelle zegt:

    NU.nl:
    “De moeder van Van der Sloot wil dat de zaak tegen haar zoon in Nederland wordt voortgezet. Dat heeft een prominente Peruaanse advocaat gezegd tegen de Wereldomroep.
    Volgens de advocaat die met haar zou hebben gesproken is dat juridisch mogelijk, maar in de praktijk onhaalbaar.
    De advocaat, die anoniem wil blijven, vreest dat Van der Sloot geen eerlijk proces krijgt. De massahysterie over de moord zou dat onmogelijk maken.”

    En denkt deze advocaat misschien dat hij in Peru wel een eerlijk proces krijgt? Daar hebben ze geen last van massahysterie zeker ;-) Laat Joran maar hierheen komen, volgens mij heeft hij hier tenminste nog een kleine kans op een eerlijk proces, in Peru helemaal niet.

  63. 63
    visie zegt:

    @Isabelle

    Ik denk dat ze in Peru daar niet intrappen.

  64. 64
    Joost zegt:

    Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Peru, dus dat gaat nooit lukken Isabelle

  65. 65
    visie zegt:

    Joran blijkt een andere lezing bij de Chileense politie te hebben gegeven. Als dit waar is, is het weer de zoveelste leugen.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6961277/__Vraagtekens_bij_rechtmatigheid_arrestatie_Joran__.html

  66. 66
    Super Soul zegt:

    Van der Sloot schijnt het wel naar de zin te hebben:

    http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/490826/2010/06/15/Joran-kaart-in-de-bak-gewoon-verder.dhtml

  67. 67
    Nètwerk zegt:

    Hij gaat meer en meer op de gemiddelde Nederlandse politicus lijken.

  68. 68
    visie zegt:

    Hoe meer ik over de moordzaak na denk hoe meer bedenkingen ik heb bij alles. Zou het niet kunnen zijn dat er nog iemand betrokken is bij die moord? Hotel personeel? Of misschien die pokertipper die in hetzelfde hotel sliep en die het telefoonnummer van Joran in zijn mobielltje had staan vind ik ook vreemd.

    Wat ik ook zo raar vind is dat Stephany pas 3 dagen na de verdwijning van Joran gevonden werd. Ik neem aan daar in die hitte, dat het lichaam snel gaat ontbinden. Zou dit niemand in die 3 dagen eerder geroken hebben op die gang? Lijkt mij strange.

    Zou Joran geen opdracht van iemand gehad kunnen hebben om haar te vermoorden, om er geld mee te verdienen?
    Wie zal het zeggen.

    Ik heb ook ergens gelezen als dit waarheid is, dat Joran een koffer wilde gaan kopen om het lichaam in te doen en haar zo in zee te werpen maar hij wist niet zo snel waar hij die moest kopen en had daar weinig tijd voor. Hoe ze dit te weten zijn gekomen is mij een raadsel.

  69. 69
    Nètwerk zegt:

    Wat denk je, zouden ze in dit hotel ook airco gehad hebben?

  70. 70
    visie zegt:

    @Netwerk

    Het was maar een goedkoop hotel, dus zou het mogelijk kunnen zijn dat er geen airco aanwezig is. Dus zo onlogisch is dit niet.

  71. 71
    Super Soul zegt:

    TAC Hotel info: http://www.guiahostal.com/lima/hotel_tac.htm

  72. 72
    Super Soul zegt:

    Diensten van het hotel:

    80 kamers
    Permanente beveiliging
    Veilig Management
    Conciërge
    24 uur Internet Day
    Fire System
    Taxi Service
    Fax ontvangen en verzenden
    Toeristische informatie
    Parkeerplaats
    Creditcards geaccepteerd
    Internacionales Lokale gesprekken, Nationaal en Internationaal
    Beveiligingscamera’s
    24 uur bewaking
    Pronto Restaurant Service

  73. 73
    Nètwerk zegt:

    HotelPlanner.com.Telephone: 001 4478877
    Fax: 001 4478877
    Getting There: Av.Republica of PaNAMAN.6160 Miraflores In the crossing of BenavideZ.
    Rooms: 80
    Floors: 7
    Meeting Space: 1 room. 140 sq. ft. total.
    Check In Time: 7:00 am
    Check Out Time: 12:00 pm
    Rate Range (USD): From $30 to $50 per night *
    Nearest Airport: Jorge Chavez International (LIM)
    In Rooms: Cable TV. Safe.
    Services: 24-Hour Security. Airport Transportation. Car Rental. City Transportation. Concierge. 24-Hour Room Service. Valet Parking. Wake Up Service.
    Special Amenities: Bar/Lounge. Complimentary Breakfast. Parking Garage.
    Other Info: Exterior Room Entrance. Interior Room Entrance. Multi-lingual Staff. Non-Smoking Rooms. Smoking Rooms. Alternative Lifestyle Friendly. Self Parking.
    Area Hotels: (Profiles of 5 additional hotel options in the area of the Hotel Tac Sac)

  74. 74
    visie zegt:

    Ik zie dus nergens kamers met airco in het TAC hotel.

  75. 75
    Super Soul zegt:

    Komende vrijdag zal Joran van der Sloot worden voorgeleid aan de rechter. Naar verwachting zal de rechter, de voormalige anticorruptiemagistraat Carlos Morales Córdova, beslissen of het voorarrest van Van der Sloot zal worden verlengd. Omdat er door internationale experts vraagtekens zijn gezet over de vraag of de arrestatie en overlevering vanuit Chili naar Peru rechtmatig verlopen is zal de rechter zich waarschijnlijk ook over die vraag buigen. …

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6961277/__Vraagtekens_bij_rechtmatigheid_arrestatie_Joran__.html?p=2,2

  76. 76
    Super Soul zegt:

    Ook de familie van de vermoorde Stephany Flores blijkt zich volop te bemoeien met de strafzaak. Haar vader Ricardo is een steenrijke zakenman, met uitstekende contacten in de Peruaanse regering. …

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6961277/__Vraagtekens_bij_rechtmatigheid_arrestatie_Joran__.html?p=2,2

  77. 77
    visie zegt:

    http://www.nu.nl/buitenland/2270886/uri-geller-betaalde-ticket-van-sloot.html

  78. 78
    visie zegt:

    Zijn er liefhebbers voor de Joran-parodie?

  79. 79
    Jali zegt:

    Non-informatie, maar ik weet het even niet meer…

    De berichten buitelen over elkaar heen, zoals een kaartje leggen met een medegevangene.

    “Natuurlijk mijnheer van der Sloot, hier heeft u een setje kaarten, wilt u er ook nog koffie bij of heeft u liever iets fris?”

    Wat super om in een Peruaanse gevangenis te zitten…
    Of wordt de andere gevangenen een worst voor ogen gehouden in ruil voor strafvermindering als ze een bekentenis weten los te peuteren?

    Joran is een aarts-leugenaar, maar hij is zeker niet gek en weet heel goed, waar valkuilen op de loer liggen. Maar een potje kaarten doodt de tijd, nietwaar…

    Groet Jali

  80. 80
    Mrs.Exactly zegt:

    Even een andere punt die hier nog niet besproken werdt tot zover ik kan zien:
    Wat er uiteindelijk ook gebeurd is of achter zit: wat me opvalt is dat Joran zowel bij de NH zaak als ook hier hetzelfde gedrag blijkt te vertonen. De meisjes zijn half dood dus kun je ze maar beter helemaal afmaken. Net als een dier dat je hebt aangereden en er nog een keer overheen rijdt omdat ‘ie het toch niet redt?
    Deze houding komt voor mij wel over als ik de videoopnames met van Eem bekijk en Joran’s verklaring.

  81. 81
    Luna 3 zegt:

    @ Visie.

    Geen airco, for sure: Aan de buitenkant van het hotel kun je aan geen een zijde van de muren airco zien hangen. Als ze airco hebben, dan hangt er altijd zo’n grote roestige bak met ventilator buiten aan de muur.

  82. 82
    Super Soul zegt:

    Brrr… Ricardo Flores paintings: http://www.ricardoflores.ca/mosavia_home.html

  83. 83
    betje zegt:

    Hij is toch maar vriendjes geworden.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6971033/__Joran_vriendjes_met_huurmoordenaar__.html?p=27,1

  84. 84
    betje zegt:

    vandaag nog meer in de telegraaf.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6970093/__Rechter_ondervraagt_Van_der_Sloot_maandag__.html?p=37,2

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6969791/___OM_Aruba_eind_augustus_naar_Peru___.html?p=38,1

  85. 85
    Super Soul zegt:

    CNN in cel van van de Sloot: http://www.nu.nl/buitenland/2272633/cnn-journalist-mag-cel-joran-in.html

  86. 86
    Super Soul zegt:

    De ex van van der Sloot: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6981663/___Joran_was_fantastisch_als_minnaar___.html?sn=binnenland,buitenland

  87. 87
    Dr Funk zegt:

    Wat een travestie zeg; dat celbezoek van CNN.
    Op het matras drukken, en dan vol verbazing roepen: It’s a matras!

  88. 88
    Luna 3 zegt:

    Ja Dr Funk, echt te triest voor woorden heh.

  89. 89
    Luna 3 zegt:

    @Jali en andere naievelingen betref een verslaafde Joran: Check met name de laatste zin.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6988967/__Moeder_Joran_verbreekt_stilzwijgen__.html?sn=binnenland,buitenland

    Moeder Joran: “Hij is getraumatiseerd, depressief en verslaafd”.

  90. 90
    Luna 3 zegt:

    Ow, vorige linkje klopt niet meer. ABC-link:

    http://abcnews.go.com/TheLaw/article/exclusive-joran-van-der-sloots-mother-speaks-time/story?id=10935217

  91. 91
    Super Soul zegt:

    AD; Hoewel haar zoon over de dood van Stephany Flores inmiddels een bekentenis heeft afgelegd, is mevrouw Van der Sloot ervan overtuigd dat ,,alles op een complot wijst om haar zoon te pakken.”:

    http://www.ad.nl/ad/nl/1000/nieuws/article/detail/491696/2010/06/18/Moeder-van-Joran-Alles-wijst-op-een-complot.dhtml

  92. 92
    zusenzo zegt:

    http://www.transport-online.nl/site/algemeen-nieuws/index.php?news=1552

    In de Telegraaf van zaterdag was te lezen dat moeder van Joran haar zoon moet loslaten en hem niet in de gevangenis van Peru gaat bezoeken.Ze kan hem niet omarmen.??

    Klinkt het gek als ik denk..Anita(moeder Joran) hoe kun je dat over je hart verkrijgen.
    Je geeft je zoon een dolksteek in de rug..en de media voer..Moeder van Joran draait hem de rug toe!..Bah het stemt mij verdrietig..

  93. 93
    Mrs.Exactly zegt:

    @Zusenzo Ja, ik ben het met je eens. Het hele verhaal is vanaf het begin tot het einde tragisch. Joran maakt op mij de indruk van een zeer intelligent mens die in een ander mileu zeker andere kansen had gehad om deze intelligentie te ontwikkelen. Hij had zeker hulp nodig bij alle druk die hij op zijn jonge leeftijd al op hem afkomt. Hij was 17! Stel je voor de hele wereld valt over je heen en je hebt geen plek meer om te schuilen! Heeft hij ooit de kans gehad om met een therapeut te spreken of was de enige oplossing de psychatrie? Dat je daarvan schrikt lijkt me logisch. Wat een intense karma heeft deze familie. Ik heb echt met Joran te doen.

  94. 94
    Nètwerk zegt:

    Zusenzo, je zult ze de kost moeten geven die het er mee eens zijn dat Moeder de rug toekeert naar Joran.

  95. 95
    zusenzo zegt:

    Fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die dit ook nog objectief en met het hart kunnen bekijken:) Bedankt Mrs.Exactly & Nétwerk.

  96. 96
    Mrs.Exactly zegt:

    Jij ook bedankt, zusenzo. De beste naam voor mensen die een neutraal standpunt proberen in te nemen vond ik tnt nog ‘boeven-knuffelaar’ :) ) Ik vraag me gewoon af wat het is aan Joran dat hij op zo vroege leeftijd al wereldwijd de haat van zoveel mensen op zich trekt? Er gebeuren wereldwijd zoveel gruwelijke misdaden elke dag en er wordt nauwelijks aandacht aan besteed. Wat is het met hem dat hij deze uitwerking heeft op de massa?

  97. 97
    anne zegt:

    @zusenzo. Waar haal je het recht te oordelen over moeder van der Sloot? Ze steekt helemaal geen dolk in de rug en ze heeft wel degelijk het recht afstand te nemen en te rouwen om het kind dat ze voor een stuk verloren is. Je kunt niet blijven trekken aan een dood paard.

    @Mrs. Exactly. De dag na het nachtje uit en casino met Natalee, had Joran een tentamen. Jij mag dat geen kansen krijgen noemen, ik noem dat verspillen van kansen. Het probleem met psychiatrische patiënten is dikwijls dat ze geen hulp willen. En waarom altijd zo de ijdelheid van narcisten strelen door hun intelligentie op te hemelen? Veel verstandigs zag ik nog niet van deze jongen. Liegen en de lippen stijf op elkaar houden kan iedereen. Had hij destijds toen hij 17 was, zich normaal gedragen en meegewerkt, was dat wel zo slim geweest.

  98. 98

    Luna 3, bedoeld wordt volgens mij een pokerverslaving

  99. 99

    er klopt wel meer niet in het “officiële” verhaal. zijn rustige gedrag op de video’s en zijn verklaring, dat hij eerst heeft nagedacht is in tegenspraak met dat hij verward zou zijn geweest. Als hij zijn aftocht met die koffie wilde dekken, waarom nam hij dan niet zijn bebloede kleren mee om ze ergens te vernietigen Steen erin, touwtje erom en in het water.
    Is het een uit de hand gelopen truc om Joran te pakken? De theorie van dubbelspel van Stephanie zou een reden kunnen zijn voor zijn kwaadheid. Was Stephanie wel dood toen Joran het hotel verliet? Hoe kunnen ze na drie dagen het tijdstip van de dood op plusminus 15 minuten vaststellen?

    Voor de duidelijkheid: Ik neem het niet voor Joran op. Maar ik ben ook tegen een sfeer waarin hij wordt gelyncht. Tot nu toe is Joran van der Sloot nergens voor veroordeeld en heeft hij naar mijn weten geen strafblad. De media-hetze heeft zijn leven verwoest en hem tot opgejaagd wild gemaakt. Dat komt deels door zijn eigen leugens en als hij de moeder van Nathalee echt afgeperst heeft, dan is hij een walgelijk mens. Maar wat, als het idd andersom was? Dat de FBI hém onder druk zette en achtervolgde? Dat hij, om van ze af te zijn, ze nog wat geld afhandig probeerde te maken ook?

    Je wurgt iemand niet omdat ze een mailtje in je laptop leest. Misschien kende ze het verhaal van Joran en gaf ze hem een klap omdat ze van zijn schuld overtuigd was. Maar als hij haar bewusteloos geslagen had, had hij gewoon weg kunnen gaan. dan had hij ook het land uit kunnen vluchten en was er geen internationale politiemacht naar hem aan het zoeken gegaan. Waarom dan welbewust nog iemand gaan wurgen? Dan moet er wel iets diepers spelen.

    En ook de bekentenis, zoals Ko van Dijk schrijft.
    Het is gewoon een heel vreemd en onlogisch verhaal.
    Aan de ene kant is het een schande zoals hij door de media bij voorbaat al gelyncht wordt. Aan de andere kant is dat misschien zijn geluk. Peru zal zorgen, dat tot aan het proces (over twee jaar?) Joran niets overkomt.

    Trouwens, met het vooruitzicht om in die gevangenis losgelaten te worden, zou ik sowieso alles ontkennen. Van zijn medegevangenen heeft hij meer te vrezen dan van zijn rechters.

    vriendelijke groet,

    D. G. Neree

  100. 100

    Luna 3, de onzin die je over Cocaïne vertelt bewijst, dat je zomaar wat zegt.
    Van buitenaf kun je niet zien of iemand cocaïne gebruikt. Je spreekt jezelf daarin ook tegen waar je het over hologige zwervers o.i.d. hebt.
    Ten tweede: Cocaïne kweekt geen lichamelijke afhankelijkheid (verslaving) en de ontwenningsverschijnselen na lang gebruik uiten zich hoogstens in lusteloosheid, geprikkeldheid, gebrek aan concentratie en misschien wat hoofdpijn. Je verwart Cocaïne en heroïne. Ook softdrugs creëren geen lichamelijke verslaving.
    De rest van je verhaal maak je daarmee ongeloofwaardig.

  101. 101
    Luna 3 zegt:

    “Je kind de rug toekeren” is iets anders dan “je kind los laten”.

    Dat moeder van der Sloot dit doet dat snap ik volledig. Okee, noem me maar koud en harteloos. Maar ik wacht nog steeds heimelijk op de dag dat mijn moeder mijn navelstreng eens een keer doorknipt!!

  102. 102

    over het tijdstip van overlijden: na drie dagen in die hitte is het tijdstip niet op een kwartier nauwkeurig te bepalen.

    Er is een reactie van me niet doorgekomen.
    @Luna 3,
    Uw verhaal over Cocaïne is onzin. Van buiten is NIET te zien of iemand cocaïne gebruikt. Hoe komt u aan die wijsheid? Staat het “op hun voorhoofd geschreven”? Dan als tweede: Cocaïne (net als soft drugs) schept géén lichamelijke afhankelijkheid. U bent in de ar met Heroïne, dus de rest van uw deskundigheid zal ik ook maar met een korreltje zout nemen.

  103. 103
    visie zegt:

    Meer nieuws over Joran.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/7014273/__Joran_emotioneel_onvolwassen__.html?sn=binnenland,buitenland

  104. 104

    Tja… vaag verhaal. Allemaal zwaar klinkende termen voor op zich geen uitzonderlijke karaktereigenschappen. Misschien geen al te positieve, maar of ze ziekelijk zijn??

  105. 105
    visie zegt:

    @D.G.Neree

    Of zijn karaktereigenschappelijk ziekelijk zouden kunnen zijn dat kun je beter overlaten aan een psycholoog en psychiater.

  106. 106
    zusenzo zegt:

    @ Anne

    Het recht haal ik uit mijn recht van vrijheid van meningsuiting..

    wederom (beter) nieuws(voor mezelf)..op onderstaande linkhttp://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2010/week25/ma_john.avi_plain.xml

  107. 107
    yvon zegt:

    het lekt als een zeef in Peru.
    Je vraagt je af hoeveel CBS heeft betaald voor de foto’s via onderstaande link.
    Foto’s van het slachtoffer, de kamer, etc.

    http://www.cbsnews.com/2300-504083_162-10003848.html?tag=page

  108. 108
    zusenzo zegt:

    @anne

    Ik beroep mijn recht op vrijheids van meningsuiting.
    Verder was de uitspraak een dolk in de rug slechts figuurlijk en niet letterlijk.

    ik hoor zojuist voor mezelf meer passender nieuws.

    http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2010/week25/ma_john.avi_plain.xml

    De moeder van Joran blijkt dus wel in Peru te zijn, maar bezoekt de Castro Castro niet!..

    Ik was te voorbarig blijkbaar met mijn emotioneele conclusie(lees mijn eerdere reactie)

  109. 109

    @visie,
    welke psycholoog/psychiater? tot nu toe heb ik alleen journalisten gehoord die zich op uitspraken van niet nader gespecificeerde bronnen beroepen.

  110. 110
    zusenzo zegt:

    Is het eens een dagje media stil rond J v/d Sloot, krijgen we dit te lezen aangeboden.

    hmmzz http://www.nujij.nl/langzaam-sterven-met-publiek.9047881.lynkx

    Als je de toon begrijpt, heb je wellicht een punt.

    Ikzelf bezie het toch even iets anders.

  111. 111
    Luna 3 zegt:

    @ D. G. Neree
    U zegt:
    “Uw verhaal over Cocaïne is onzin. Van buiten is NIET te zien of iemand cocaïne gebruikt. Hoe komt u aan die wijsheid? Staat het “op hun voorhoofd geschreven”? Dan als tweede: Cocaïne (net als soft drugs) schept géén lichamelijke afhankelijkheid. U bent in de ar met Heroïne, dus de rest van uw deskundigheid zal ik ook maar met een korreltje zout nemen”

    Cocaine schept wel geestelijke afhankelijkheid en verslaving. En vele coke-gebruikers die zo verslaafd zijn en de coke niet meer kunnen betalen, stappen over naar de Hero, dus zo ver zit dat niet uit elkaar. Joran vertoonde met zijn arrogantie behoorlijk coke gedrag. Denken dat je de hele wereld aankan. Ik herkende dat van een groep cokegebruikers waar ik een tijd lang mee om ging.
    Verder bevond Joran zich in kringen in Aruba die allemaal coke gebruikten, opgepakt waren voor drugdealen en bezit. Hij vertelde zelf nota bene dat hij en Natalee naar een vriend gingen die zei dat ‘ie coke thuis had…maja, Joranneke snoof niet hoor, die had nog nooit een sigaret aangeraakt. Ga toch weg. Daarbij zit ie bij Peter R in de auto 4 maanden lang te blowen, dus een drugsverslaving heeft ie sowieso!!

  112. 112
    Iem zegt:

    Volgens de Telegraaf heeft de rechter het verzoek van Joran nietig verklaart.

    Ja, als je met verzinsels komt van dat hij onder druk is gezet om te tekenen is daar de politie niet schuldig aan. Diegene die tekent in welke geestelijke omstandigheden hij zich ook bevindt is verantwoordelijk. Hier laten ze ook Alzheimer patiënten tekenen bij een erfenis en dat vind ik even corrupt. Joran beweerde dat de politie tegen gezegd had dat wanneer hij zou tekenen uitgeleverd zou worden. Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van het zal wel weer een verzinsel zijn geweest. Hij had nooit moeten tekenen!
    Dat er veel corruptie is geloof ik best en dat Joran een eerlijk proces verdient ben ik het wel mee eens.

    Als we het over mensenrechten hebben dan hadden de 2 meisjes daar ook recht op. Ik wil niet zeggen dat Joran schuldig is daaraan omdat eerst de bewijzen op tafel moeten komen. Blijkbaar hebben ze in Peru toch voldoende bewijzen om hem vast te houden. Als Joran het tegendeel zonder leugens kan bewijzen is hij onschuldig. Toch vrees ik het ergste en vind als hij haar vermoord heeft zijn straf verdient. Medelijden hebben is nergens voor nodig.

    Er was ook geen officiële vertaler aanwezig tijdens het politieverhoor, maar dat hoeft ook niet als je vloeiend Spaans spreekt en leest.

  113. 113
    visie zegt:

    Rechter verklaard verzoek Joran ongegrond.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/7046917/__Verzoek_Joran_ongegrond_verklaard__.html

  114. 114
    visie zegt:

    Het is vrij logisch dat de rechter het verzoek nietig heeft verklaard.

    Joran heeft een verklaring ondertekend en dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
    Dat de politie hem onder druk heeft gezet zou waar kunnen zijn? Dat zij gezegd hebben wanneer hij zou tekenen dat ie uitgeleverd zou worden nou ik denk dat dit weer een van de vele verzinsels van Joran zijn geweest.

    Ook het feit dat er geen vertaler bij is geweest heeft niets van doen, omdat Joran perfect Spaans spreekt en leest. Dus die vertaler is m.i. overbodig.

    Hij is verhoord hij heeft alles na kunnen lezen, is ermee akkoord gegaan en heeft getekend. En dat telt. Dan moet je niet meer met een verzoek komen en beweren dat er dingen niet goed zijn gegaan, zoals valse beloftes, etc. Want dit zou betekenen dat hij een valse verklaring heeft ondertekend. Als die waarschijnlijke verzinsels waar zijn dan is hij zelf fout en had niet moeten tekenen. Als Joran het tegendeel kan bewijzen word hij echt wel onschuldig bevonden. Ze hebben hem niet voor niets vast gezet.

    En over mensenrechten gesproken. Hij verdient een eerlijk proces, maar die rechten golden ook voor Natalee en Stephany die mogelijk ontnomen zijn door Joran. Dat hij op de verkeerde plaats en land is opgepakt heeft hij zichzelf aangedaan en zo ook als dat hij mogelijk de moordenaar is gezien al het bewijsmateriaal zal hij de rechten en de strafmaatregel van Peru moeten aanvaarden. Dus medelijden tonen vind ik hypocriet. Eigen schuld om wat voor reden dan ook is dikke bult.

  115. 115
    Mimi zegt:

    **En over mensenrechten gesproken. Hij verdient een eerlijk proces, maar die rechten golden ook voor Natalee en Stephany die MOGELIJK ontnomen zijn door Joran.**

    **Dat hij op de verkeerde plaats en land is opgepakt heeft hij zichzelf aangedaan en zo ook als dat hij MOGELIJK de moordenaar is gezien al het bewijsmateriaal zal hij de rechten en de strafmaatregel van Peru moeten aanvaarden.**

    Lees jezelf nog eens na “Visie”..en dan vooral dat woordje MOGELIJK even goed in je opnemen.

    Bovendien zou er niet zoiets mogen bestaan als “de verkeerde plaats en land”
    Mensenrechten behoren universeel te zijn en voor iedereen te gelden waar dan ook ter wereld .

    Of Joran het nu wel of niet gedaan heeft…of je het een grote kl**tzak vind of niet..hij heeft recht op een eerlijke rechtsgang zoals ieder ander op deze wereld.

  116. 116
    Super Soul zegt:

    Ik weet niet meer wie het vroeg…maar er was iemand die zich herinnerde dat de naam Ramirez en Elton ook in de zaak Holloway voor kwamen..Ik vond deze URL waarop alle betrokken namen bij Holloway staan: http://scaredmonkeys.net/index.php?topic=203.msg251244

    Er staan meerdere Ramirez’ s tussen……………………

  117. 117

    Ik ontken niet dat hij coke gebruikte, ik zeg alleen dat dat van buiten niet te zien is. Er treedt misschien een geestelijke verslaving in, of liever gezegd afhankelijk op, maar die uit zich niet zozeer in lichamelijke afkickverschijnselen zoals bij opiaten, in het bijzonder Heroïne. Joran zal misschien een paar dagen een flinke kater hebben gehad als hij veel gebruikt heeft, maar meer ook niet.

  118. 118
    Luna 3 zegt:

    Okee Neree, dan zijn we het toch nog best eens. Maar van het afkicken van het blowen kan hij wel grote problemen hebben. Met blowen relativeer je alles makkelijk en val je zonder te piekeren lekker snel in slaap. Ik denk dat nu Joran heel veel te overdenken heeft, sowieso al veel piekert en slecht slaapt… Dat wordt dus toch nog afkicken daar, tenzij hij het blowen daar met zo makkelijk kan doen. Donno…

  119. 119
    Super Soul zegt:

    Weer iets nieuws: http://www.crimesider.nl/2010/06/verrassing-in-de-zaak-joran-stephany.html

  120. 120
    Betje zegt:

    ha Visie ik zag je al vaker schrijven dat joran geen vertaler nodig heeft omdat jij zelf vloeiend spaans zou spreken. Hoe weet je dat, waar basseer jij dat op??

    Ja hij kan spaans, en zalzich redelijk verstaanbaar kunnen maken.
    Maar dat is het spaans wat je in je dagelijkse leven gebruikt.
    Dat is iets héél anders dan juridisch spaan. Dus ja hij heeft wel degelijk recht op een vertaler.

  121. 121
    visie zegt:

    Betje op een filmpje van you tube zie je Joran in het Spaans spreken terwijl hij de verklaring doorleest.

    En als hij bepaalde juridische termen niet heeft begrepen dan had hij dat kunnen zeggen tegen de politie. Bovendien had Joran zelf om een vertaler kunnen en moeten vragen, als hij daar recht op heeft.
    En nog verstandiger was geweest om niet te tekenen zonder een vertaler erbij.

  122. 122
    visie zegt:

    Oh ja Betje ik weet niet of ze dat in Peru doen, maar normaal wordt er altijd een bandopname gemaakt tijdens eens verhoor.
    Zouden ze dat daar ook gedaan hebben?

  123. 123
    Betje zegt:

    Ja Visie lees je wel goed wat ik schrijf??
    Ik ontken toch niet dat hij géén spaans kan…………….zeg alleen dat die juridische taal héél anders is dan normale dagelijks spaans.

    Als je die filmpje terug gaat kijken hoor je hem ook vragen ( vertaling staat er onder)
    Of en wat hij nu heeft ondertekend en of alleen dat of dat in staat.
    Dus zijn spaans lézen valt dan kennelijk toch tegen.

    Daarnaast kán jij spaans verstaan?? Ik niet………dus wat er precies gebeurd daar durf ik dan zo stellig niet op te reageren.
    Dus ik zou zeggen zoek dat flimpje nog eens op.
    En nee hun moeten er voor zorgen dat er een vertaler bij IS. Ook al vraagt hij daar niet naar. Dat zijn volgens mij de universelen wetten daarover.

    haha een bandopname ?? In een land wat zo currupt is ??
    Denk je…………
    Ik dus niet want dan heeft/had Joran bewijs dat hun fouten maken zo dom zijn ze in Peru volgens mij niet…………

  124. 124
    visie zegt:

    Betje, normaliter wordt er een bandopname gemaakt van een verhoor anders is het niet rechtsgeldig althans volgens de wet.
    Ja, dat ze in Peru corrupt zijn dat wist ik wel. Ik weet daarom ook niet dat het volgens het Peruaans Wetten verplicht is om een bandopname te maken.

  125. 125

    Joran spreekt niet vloeiend Spaans. Hij moet naar wooorden zoeken, spreekt ze twijfelend uit en het is vooral te horen aan de werkwoordsvormen. Hij gebruikt altijd de infinitief (het hele werkwoord, dus zo: “Gisteren ik lopen” ). van de verbuigingen weet hij dus al helemaal niets. Zijn kennis van het Spaans is dus rudimentair. Daar komt nog eens bij, dat geschreven Spaans sterk verschilt van gesproken Spaans. Laat staan als het in ambtelijke taal is gesteld.
    Ik weet niet of wat Joran zegt waar is, dat hij niet begreep wat hij ondertekende, maar goed Spaans spreekt hij zeker niet. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat men hem tussen neus en lippen door gedreigd heeft als hij niet zou meewerken, bijvoorbeeld dat de trappen van het complex nogal hoog en steil zijn. Ik kan dat niet bewijzen, maar ik weet hoe de politie in Amsterdam is en van de Peruaanse politie verwacht niet veel beters.

  126. 126
    visie zegt:

    Als Joran de waarheid heeft gesproken(?), zal hij dat ook moeten kunnen bewijzen. Vandaar dat ik niet weet of er bandopnames gemaakt zijn en of dat daar gebruikelijk is. Geen idee.

  127. 127

    @D.G.N, de Politie in onze eens zo mooie hoofdstad was berucht onder Joop van Riessen. Bij Joop gingen arrestanten nog wel eens plotseling dood. Ik heb niet de indruk dat Welten dat beleid heeft voortgezet.

  128. 128
    Nètwerk zegt:

    Joop van Riessen was gisteren op de radio. Hij gaf daar zijn mening/ visie of gedachte over de zaak Joran. Daarin vertelt hij: dat Stephany is ingezet als lokaas. Dat zij in de p.c. van Joran heeft gekeken, notities heeft gemaakt. Omdat Joran binnenkwam heeft zij dit briefje in haar slip verstopt. Ook gaf hij aan, dat Stephany vloeiend Engels spraak (gezien haar afkomst was dat heel normaal volgens Riessen).
    Dat zij zich beschikbaar heeft gesteld was tegen de wil van haar ouders. Nog meer van zijn fantasieën spuide hij op de radio. Misschien had hij wat beter zijn OGEN de kost mogen geven tijdens de IRT affaire. De bal.

  129. 129
    Betje zegt:

    Iem het begon niet met de bandopnamens. het begon dat jij beweerde dat Joran goed spaans kan spreken.
    En daar viel ik over want je beweerde iets wat je niet zeker wist of kon weten.
    En eigelijk ook al wel als je de filmpjes goed had bekeken.

    Dan zie je aan de onder titeling dat dat NIET het geval is. En dan vind ik ook dat je dan niet zo iets kan en mag beweren.
    Zo komen dus de verhaaljes in het land.

  130. 130
    visie zegt:

    Betje in principe heb je gelijk. Maar er komen wel meer verkeerde leugenachtige verhaaltjes in de media die ook niet kloppen. Laten we dan maar zeggen als Joran toch redelijk Spaans kan spreken en dat hij moeite heeft met het vertalen van juridische termen dan heeft hij inderdaad recht op een tolk en daar had hij op moeten aandringen bij de politie, alvorens zijn handtekening te zetten onder een verklaring waarvan hij de helft niet begrijpt.
    Hij tekende daar een verklaring alsof het om een huurwoning ging.

  131. 131
    Nètwerk zegt:

    Joran spreekt wel Spaans, maar technische en vaktaal is toch wat anders. Ik heb ook naar hem geluisterd, ik vind dat hij diverse malen vraagt wat er geschreven staat.

  132. 132
    visie zegt:

    Nètwerk en daarom had hij er op aan moeten dringen dat hij recht heeft op een tolk.

  133. 133
    Betje zegt:

    Visie ik vind echt dat je wat kortzichtig bent in dit stukje.
    Als je en Netwerk zag het ook die banden bekijkt hij steeds vroeg wat er in stond.
    En hun beamen dat wat hij daar dacht water in stond, en achteraf blijkt van niet. Máken hun misbruik van een jonge jongen.

    En als het klopt wat er gezegd wordt dat ze hem beloofde áls hij dat zou ondertekende naar Nederland mocht zijn hun verkeerd en corrupt bezig niet joran.
    Wat wist jij op die leeftij van die dingen?? ja denken dat je het wel wist dat ahdden we op die leeftijd toch allemaal.

    En door hun oneerlijk en hun belofte trapte hier er in met het ondertekenen.
    Zo is hoe ik het zie.

    HIJ heeft zijn rechten dus hij hóeft daar niet om te vargen. Het zijn en waren zijn rechten…………die moeten vanzelf inwerking treden daarvoor zijn er toch wetten.

  134. 134

    @ko van dijk,
    heeft dat iets met een hoofdcommissaris te maken? Het laatste incident was, meen ik, toen een dakloze het bureau Warmoesstraat uitgesmeten werd, met zijn hoofd tegen het trottoir of een amsterdammertje kwam en overleed. Ik heb geen hoge pet op van de politie, niet onder Welten en niet onder zijn voorgangers. Geen enkel respect, niets, nada de todo.

  135. 135
    visie zegt:

    Heb ik ergens beweert dat Joran geen rechten heeft? Natuurlijk heeft hij rechten net zoals ieder ander. Het enigste wat ik had gezegd was, dat ik dacht dat hij redelijk Spaans sprak en daarom vond dat een tolk overbodig zou zijn.
    Waarom de politie die niet ingeschakeld heeft durf ik geen uitspraken over te doen.

  136. 136

    Hoe het ook zij, ik ben blij dat er een aantal weblogs zijn, die J. vd Sloot niet bij voorbaat lynchen en proberen om kritisch naar het verhaal te kijken. Als het verhaal van de politie echter klopt en alles is gegaan zoals in de bekentenis staat, dan heeft de politie waarschijnlijk genoeg bewijzen om hem, onafhankelijk van zijn bekentenis, te veroordelen. Zijn die bewijzen er? Ze zeggen zijn overhemd te hebben met bloed van Stephanie erop en ik las ergens dat Stephanies dna onder zijn nagels zat, maar dat was speculatie denk ik.
    Het is trouwens stil geworden rond J. De sensatie is waarschijnlijk uitgemolken en vervangen door de kabinetsformatie en het WK

  137. 137
    visie zegt:

    Blijkbaar is er wel degelijk een vertaler bij de complete bekentenis van Joran aanwezig geweest.

    http://www.diario.aw/2010/06/e-confesion-completo-di-joran-haci-na-peru/

  138. 138
    zusenzo zegt:

    uhhmm…@visie

    Nu heb ik een vertaler nodig.(lees geen Spaans)..

    Wat staat er op je bijgevoegde url link?

  139. 139
    visie zegt:

    @zusenzo

    Probeer deze link maar eens. Scroll een beetje naar beneden en daar zie je de tien pagina’s tellende verklaring van Joran. En in het Nederlands.

    http://www.crimesider.nl/p/de-bekentenis.html

  140. 140
    betje zegt:

    Iem ja klopt dat ze dat schrijven.
    Maar dat kom allemaal uit een land áls Peru.
    Ben je nu zo naïf dat wat er uit dat land naar buiten wordt gebracht ook altijd waarheid is?? Kom op we hebben het over Peru. Die zeggen alleen dat weze kwijt willen of het nu klopt of niet.

    Zijn advokaat zegt dat die vertaler dus niet helemaal klopt niet áltijd aanwezig was en áánvecht en dat doet hij niet áls er alles goed is gegaan met die vertaler. Waarom zou hij iets aanvechten wat goed ging en weet dat er niets te vechten valt. Omdat hij dat dan altijd gaat verliezen. een Advo vecht pas iets aan als hij weet een heel grote slagings kans te hebben. Om het te winnen.

  141. 141
    visie zegt:

    Betje ik kan me heus wel voorstellen hoe het eraan toegaat in Peru. Maar wie zegt dat Joran de waarheid heeft gesproken? Gaan we dat ook blind geloven?

  142. 142
    zusenzo zegt:

    @ visie

    Bedankt:)..

  143. 143
    Super Soul zegt:

    vd Sloot klaagt de advocate aan die bij zijn verhoor aanwezig was: http://www.nu.nl/buitenland/2284598/joran-van-sloot-klaagt-advocaat.html

RSS Feed for this entry